In september 2019 ben ik begonnen met de (Pre-) Master Kunstgeschiedenis (Moderne en Hedendaagse Kunst) aan de Universiteit van Utrecht. Onderstaande artikelen zijn geschreven in het kader van deze studie:

Het kunstwerk in een tijdperk van hoogconjunctuur
door Chris den Engelsman
De vraag in deze paper is of er vanuit de theorie van de kunstgeschiedenis ook iets te zeggen valt over een dergelijke aankopen.

Gino Severini van Futurisme naar Classisisme
door Chris den Engelsman
In dit paper wordt onderzocht welke ontwikkeling er in het oeuvre van Gino Severini te zien is die uiteindelijk leidde naar de stijl die we terugzien in de gouache La Musique.

Een triptiek van ‘drie kleine schilderijtjes’
door Chris den Engelsman
Biedt de historiografie van Umberto Boccioni’s ‘tripiek’ States of Mind (1911) aanknopingspunten om vast te stellen wat een geschikte kunsthistorische methode zou kunnen zijn om controversiële kunst zoals het futurisme te bespreken.

Tussen eeuwenoud en ultramodern loopt de Via dei Fori Imperiali
door Chris den Engelsman
In dit paper wordt de relatie onderzocht tussen het futurisme en fascisme in stedenbouw en architectuur aan de hand van de aanleg van de Via dei Fori Imperiali in Rome tussen 1931 en 1933

M.C. Eschers vorming aan de kunstnijverheidsopleiding in Haarlem
door Chris den Engelsman
In deze paper is onderzocht hoe het onderwijs aan de kunstnijverheidsopleiding in Haarlem er mogelijk heeft uitgezien door het werk van een aantal invloedrijke docenten en gebruikte lesboeken met elkaar te vergelijken.

Tussen modernisme en avant-garde vindt Kandinsky de kracht van kleur
In zijn hele oeuvre zien we Kandinsky zoeken naar een balans tussen traditie en vernieuwing. In dit paper wordt de vraag onderzocht in hoeverre een verandering in de beeldende kunst mogelijk is binnen de traditie of dat voor een wezenlijke verandering een breuk met de traditie onontbeerlijk is?

Back to the Future
(Zen-Zin en Zen-Onzin in het werk van Nam June Paik)
Het kunstwerk TV Boeddha uit 1974 wordt vaak gezien als typerend voor de (zen) boedhistische invloed in Paiks benadering van kunst en technologie.

Twee Bergen
Voorstel voor een viertal tentamen vragen en een vergelijking van twee kunsthistorische handboeken aan de hand van het werk van Paul Klee.

Pygmalion revisited
Wat maakt en kunstwerk tot een (absoluut) meesterwerk; het idee, de ambachtelijke vaardigheid, de context, of is het misschien de beschouwer die het absolute meesterwerk maakt?

Pierre Alechinsky’s Aziatische weg naar spontaniteit
Via dit korte paper wil ik aantonen dat de weg naar spontaniteit, een belangrijk kenmerk van de Cobragroep. Voor de Belgische kunstenaar Pierre Alechinsky werd ingegeven door zijn kennismaking met de Japanse kalligrafie.

Van LocomotiefHal naar BoekenHal (van industrieel-verleden naar intellectuele-toekomst)
In dit paper wordt aan de hand van recente stedenbouwkundige ontwikkelingen in de spoorzone in Tilburg onderzocht hoe monumentenzorg meehelpt het verhaal van Tilburg hier te vertellen en zichtbaar te houden.
Feministische theorie in de kunstgeschiedenis
“I don’t think there has ever been a man who treated a woman as an equal and that’s all I would have asked for, for I know I’m worth as much as they.” Berthe Morisot (1890)

De waarde van niets
Een analyse van het artikel ‘Contemporary Art as Global Art’ geschreven door de Duitse kunsthistoricus Hans Belting (1935)

Ervaringen in een kunsttheoretisch bordeel
Dit paper bevat een vergelijking van drie kunsthistorische artikelen over Picasso’s schilderij Les Demoiselles d’Avignon, om zo zichtbaar te maken hoe verschillende kunsthistorische theorieën en methoden, leiden tot verschillende interpretaties van dit schilderij.

Eschers klokken van dageraad in Granada
In 1935 is Eschers Italiaanse droom is ten einde, maar zoals het cliché luidt, in ieder einde schuilt ook een nieuw begin. Eschers Spaanse reis in 1936 is het afscheid van het leven dat hij tot dan toe leidde, maar zijn kennismaking met de Islamitische kunst in Zuid-Spanje geeft een nieuwe stimulans en richting aan zijn kunst.

Eschers Metamorphosen
De Metamorphosen komen alle drie tot stand op momenten dat ook Eschers leven zich in een metamorfose bevindt. De derde Metamorphose leidt aan het eind van zijn leven zelfs tot zijn grootste monumentale werk.

de graficus en de dood
In de aula van de Utrechtse begraafplaats Tolsteeg bevind zich de enige door Escher zelf uitgevoerde wandschildering. Het ontwerpen en uitvoeren van deze muurschildering vervulde Escher met een nieuw elan.