Uit de kunst

M.C. Escher ‘Draaikolken’ (1957) detail

In september 2019 ben ik begonnen met de (Pre-) Master Kunstgeschiedenis (Moderne en Hedendaagse Kunst) aan de Universiteit van Utrecht. Onderstaande artikelen zijn geschreven in het kader van deze studie:

Pierre Alechinsky’s Aziatische weg naar spontaniteit

Via dit korte paper wil ik aantonen dat de weg naar spontaniteit, een belangrijk kenmerk van de Cobragroep.  Voor de Belgische kunstenaar Pierre Alechinsky werd ingegeven door zijn kennismaking met de Japanse kalligrafie. lees verder »

de waarde van niets

Een analyse van het artikel ‘Contemporary Art as Global Art’ geschreven door de Duitse kunsthistoricus Hans Belting (1935) lees verder »

Ervaringen in een kunsttheoretisch bordeel

Dit paper bevat een vergelijking van drie kunsthistorische artikelen over Picasso’s schilderij Les Demoiselles d’Avignon, om zo zichtbaar te maken hoe verschillende kunsthistorische theorieën en methoden, leiden tot verschillende interpretaties van dit schilderij. lees verder »

Eschers klokken van dageraad in Granada

In 1935 is Eschers Italiaanse droom is ten einde, maar zoals het cliché luidt, in ieder einde schuilt ook een nieuw begin. Eschers Spaanse reis in 1936 is het afscheid van het leven dat hij tot dan toe leidde, maar zijn kennismaking met de Islamitische kunst in Zuid-Spanje geeft een nieuwe stimulans en richting aan zijn kunst. Lees verder »

Eschers Metamorphosen

De Metamorphosen komen alle drie tot stand op momenten dat ook Eschers leven zich in een metamorfose bevindt. De derde Metamorphose leidt aan het eind van zijn leven zelfs tot zijn grootste monumentale werk. Lees verder »

de graficus en de dood

In de aula van de Utrechtse begraafplaats Tolsteeg bevind zich de enige door Escher zelf uitgevoerde wandschildering. Het ontwerpen en uitvoeren van deze muurschildering vervulde Escher met een nieuw elan. Lees verder »