In september 2019 ben ik begonnen met de (Pre-) Master Kunstgeschiedenis (Moderne en Hedendaagse Kunst) aan de Universiteit van Utrecht. Onderstaande artikelen zijn geschreven in het kader van deze studie:

Piet_Mondriaan_Victory_Boogie_Woogie_crop

Het kunstwerk in een tijdperk van hoogconjunctuur

door Chris den Engelsman

De vraag in deze paper is of er vanuit de theorie van de kunstgeschiedenis ook iets te zeggen valt over een dergelijke aankopen.

Lees verder
Gino Severini La Musique banner

Gino Severini van Futurisme naar Classisisme

door Chris den Engelsman

In dit paper wordt onderzocht welke ontwikkeling er in het oeuvre van Gino Severini te zien is die uiteindelijk leidde naar de stijl die we terugzien in de gouache La Musique.

Lees verder
Umberto Boccioni States ban

Een triptiek van ‘drie kleine schilderijtjes’

door Chris den Engelsman

Biedt de historiografie van Umberto Boccioni’s ‘tripiek’ States of Mind (1911) aanknopingspunten om vast te stellen wat een geschikte kunsthistorische methode zou kunnen zijn om controversiële kunst zoals het futurisme te bespreken.

Lees verder
demolizione-via-giulia-Mafai_grande

Tussen eeuwenoud en ultramodern loopt de Via dei Fori Imperiali

door Chris den Engelsman

In dit paper wordt de relatie onderzocht tussen het futurisme en fascisme in stedenbouw en architectuur aan de hand van de aanleg van de Via dei Fori Imperiali in Rome tussen 1931 en 1933

Lees verder
Bij Mesquita in de klas

M.C. Eschers vorming aan de kunstnijverheidsopleiding in Haarlem

door Chris den Engelsman

In deze paper is onderzocht hoe het onderwijs aan de kunstnijverheidsopleiding in Haarlem er mogelijk heeft uitgezien door het werk van een aantal invloedrijke docenten en gebruikte lesboeken met elkaar te vergelijken.

Lees verder
Wassily Kandinsky Grosse Studie (Grote studie)1914 detail 21 x 7

Tussen modernisme en avant-garde vindt Kandinsky de kracht van kleur

In zijn hele oeuvre zien we Kandinsky zoeken naar een balans tussen traditie en vernieuwing. In dit paper wordt de vraag onderzocht in hoeverre een verandering in de beeldende kunst mogelijk is binnen de traditie of dat voor een wezenlijke verandering een breuk met de traditie onontbeerlijk is?

Lees verder
NAAC84~1

Back to the Future

(Zen-Zin en Zen-Onzin in het werk van Nam June Paik)

Het kunstwerk TV Boeddha uit 1974 wordt vaak gezien als typerend voor de (zen) boedhistische invloed in Paiks benadering van kunst en technologie.

Lees verder
Paul-klee-hammamet-with-its-mosque

Twee Bergen

Voorstel voor een viertal tentamen vragen en een vergelijking van twee kunsthistorische handboeken aan de hand van het werk van Paul Klee.

Lees verder
PIETMO~3

Pygmalion revisited

Wat maakt en kunstwerk tot een (absoluut) meesterwerk; het idee, de ambachtelijke vaardigheid, de context, of is het misschien de beschouwer die het absolute meesterwerk maakt?

Lees verder
Pierre Alechinsky Passage du col wide

Pierre Alechinsky’s Aziatische weg naar spontaniteit

Via dit korte paper wil ik aantonen dat de weg naar spontaniteit, een belangrijk kenmerk van de Cobragroep.  Voor de Belgische kunstenaar Pierre Alechinsky werd ingegeven door zijn kennismaking met de Japanse kalligrafie.

Lees verder
THLHER~1

Van LocomotiefHal naar BoekenHal (van industrieel-verleden naar intellectuele-toekomst)

In dit paper wordt aan de hand van recente stedenbouwkundige ontwikkelingen in de spoorzone in Tilburg onderzocht hoe monumentenzorg meehelpt het verhaal van Tilburg hier te vertellen en zichtbaar te houden.

Lees verder

Feministische theorie in de kunstgeschiedenis

“I don’t think there has ever been a man who treated a woman as an equal and that’s all I would have asked for, for I know I’m worth as much as they.” Berthe Morisot (1890)

QATAR0~3

De waarde van niets

Een analyse van het artikel ‘Contemporary Art as Global Art’ geschreven door de Duitse kunsthistoricus Hans Belting (1935)

Lees verder
Les_Demoiselles_d'Avignon wide

Ervaringen in een kunsttheoretisch bordeel

Dit paper bevat een vergelijking van drie kunsthistorische artikelen over Picasso’s schilderij Les Demoiselles d’Avignon, om zo zichtbaar te maken hoe verschillende kunsthistorische theorieën en methoden, leiden tot verschillende interpretaties van dit schilderij.

Lees verder
M.C.-Escher-schets-wandmozaiek-Alhambra-1922-bewerkt-wide

Eschers klokken van dageraad in Granada

In 1935 is Eschers Italiaanse droom is ten einde, maar zoals het cliché luidt, in ieder einde schuilt ook een nieuw begin. Eschers Spaanse reis in 1936 is het afscheid van het leven dat hij tot dan toe leidde, maar zijn kennismaking met de Islamitische kunst in Zuid-Spanje geeft een nieuwe stimulans en richting aan zijn kunst.

Lees verder
Metamorphose-cover

Eschers Metamorphosen

De Metamorphosen komen alle drie tot stand op momenten dat ook Eschers leven zich in een metamorfose bevindt. De derde Metamorphose leidt aan het eind van zijn leven zelfs tot zijn grootste monumentale werk.

Lees verder
graficus-en-de-dood-cover-1

de graficus en de dood

In de aula van de Utrechtse begraafplaats Tolsteeg bevind zich de enige door Escher zelf uitgevoerde wandschildering. Het ontwerpen en uitvoeren van deze muurschildering vervulde Escher met een nieuw elan.

Lees verder